PROGRAM SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Wielkim Rychnowie
na lata 2022- 2025
„Szkoła promująca zdrowie zwiększa możliwości młodych ludzi do podejmowania działań i dokonywania zmian. Jest miejscem,
w którym młodzi ludzie pracując razem z nauczycielami i innymi osobami, mogą osiągnąć sukces. Wzmacnianie młodych ludzi, wspieranie ich wizji i idei,
umożliwia im wpływ na ich życie i warunki życia”. (WHO, 1997)
Wstęp
Edukacja zdrowotna jest prawem każdego człowieka. A zdrowie człowieka jest wartością, dzięki niemu możemy realizować swoje marzenia, plany, aspiracje, rozwijać się, zmieniać środowisko, tworzyć dobra kulturalne i materialne. Zdrowie wpływa na pozytywne osiągnięcia dzieci i młodzieży. Jednym z wielu zadań szkoły jest wielorako rozumiana promocja zdrowia. Nasza szkoła od wielu lat podejmuje zadania, mające na celu upowszechnianie zdrowego stylu życia. Działania te dają nam podstawę do włączenia się w realizację europejskiego programu „Szkoły Promującej Zdrowie”. Dlatego postanowiliśmy przystąpić do jego aktywnej realizacji. W roku szkolnym 2021/2022 wysłaliśmy kartę zgłoszeniową szkoły do Kujawsko- Pomorskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
Szkoła promująca zdrowie - to szkoła, która tworzy warunki i podejmuje działania sprzyjające dobremu samopoczuciu, prawidłowemu rozwojowi psychofizycznemu społeczności szkolnej oraz podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz propagowania zdrowia. W Szkole Promującej Zdrowie wszyscy pracownicy, uczniowie i rodzice podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się żyć zdrowiej i tworzyć wokół siebie zdrowe środowisko, zachęcają inne osoby do włączania się w realizację działań promujących zdrowy styl życia.
Uzyskanie Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie może przynieść następujące korzyści:
Standardy Szkoły Promującej Zdrowie
Przyjęty model SzPZ stanowił punkt wyjścia do opracowania czterech standardów. Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach prawnych i ponadto:
1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Beneficjenci programu:
Czas realizacji:
Lata szkolne 2022/23 – 2024/25
Diagnoza – wskazanie problemów
Z przeprowadzonej diagnozy wynika, że najistotniejszym problemem w naszej szkole jest szeroko pojęta integracji społeczności szkolnej oraz budowanie i podtrzymywanie pozytywnych relacji rówieśniczych. Ponad połowa badanych uczniów (56%) wskazuje, że w ich klasie są osoby, które pozostają na uboczu i są alienowane przez grupę klasową. 63% respondentów wśród grupy uczniowskiej uważa, że uczniowie w ich klasie dokuczają sobie wzajemnie. Połowa badanych uczniów nie myśli o sobie pozytywnie, nie dostrzega swoich zaleć oraz odnoszonych sukcesów.
Na podstawie przeprowadzonej w społeczności szkolnej, obserwacji i diagnozy (ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców), stwierdzono, że duża grupa uczniów dokonuje niewłaściwych wyborów produktów spożywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Uczniowie w ramach drugiego śniadania często przynoszą z domu słodycze, produkty niezdrowe, słodkie napoje lub napoje typu Energy drink. Nie zwracają uwagi na sposób w jaki się odżywiają ( 54% badanych uczniów). Często sięgają po dania typu fast food oraz słodkie przekąski. Z badań przesiewowych wynika także, iż konieczna jest zmiana nawyków spędzania czasu wolnego ( zaledwie połowa badanych wskazała na ograniczanie czasu spędzanego przy komputerze, smartfonie, tablecie) poprzez zachętę do aktywnego odpoczynku oraz rozwijanie swych zainteresowań i pasji.
Zarówno uczniowie jak i pracownicy pedagogiczni wskazują, że znaczącą kwestią jest również dbanie o czystość wokół nas. Aż 65% uczniów jest zdania, że nie zachowują porządku w Sali i nie dbają o czystość w szkole. Połowa badanych nauczycieli uważa, że w szkole panuje nieporządek.
Cele programu
Cel główny: Poprawa jakości zdrowia wszystkich członków społeczności szkolnej w ujęciu holistycznym (fizycznym, psychicznym, emocjonalnym, społecznym i duchowym).
Cele szczegółowe:
Problemy priorytetowe:
1. INTEGRACJA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ, TWORZENIE KLIMATU SPRZYJAJĄCEGO BUDOWANIU I PODTRZYMYWANIU POZYTYWNYCH RELACJI MIĘDZYLUDZKICH
2. WSPIERANIE PRAWIDŁOWEGO ROZWOJU EMOCJONALNalno- I INTELEKTUALNEGO UCZNIÓW
3. DOSKONALENIE WIEDZY I UMIĘJĘTNOŚCI DOTYCZĄCYCH DBANIA O ZDROWIE FIZYCZNE
PROGRAM SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE - pdf |
Działania cykliczne podejmowane w naszej szkole w ramach założeń programu SzPZ:
Przez cały czas realizacji programu SzPZ realizowane będą:
Opracowanie: Aneta Cziczak, koordynator szkolnego zespołu SzPZ
w konsultacji z członkami szkolnego zespołu ds. SzPZ
Literatura:
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole / Barbara Woynarowska // W : Edukacja zdrowotna : podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka / redakcja naukowa Barbara Woynarowska. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017
Jak tworzymy szkołę promującą zdrowie : doświadczenia z realizacji projektu „Szkoła Promująca Zdrowie” w latach 1992-1995 / red. Barbara Woynarowska ; Polski Zespół ds.[do spraw] Projektu Szkoła Promująca Zdrowie. – Warszawa : Polski Zespół ds. Projektu “Szkoła Promująca Zdrowie”, 1995
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE podręcznik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowie : praca zbiorowa / pod red. Barbary Woynarowskiej i Magdaleny Woynarowskiej-Sołdan – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2019
Szkoła promująca zdrowie : poradnik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia : praca zbiorowa / pod red. Barbary Woynarowskiej. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2016.