Na przestrzeni dziesięcioleci podejście do wychowania dzieci i do tego, jakie mają one obowiązki, bardzo się zmieniło. W XIX wieku dzieci były wykorzystywane do pracy w polu, fabrykach czy też w kopalniach. W ubiegłym wieku wszelkie domowe obowiązki przejęły matki, które miały za zadanie gotować, sprzątać, prać, prasować, a dzieci przede wszystkim zajmowały się nauką lub swobodnie biegały po podwórku. W świecie współczesnym coraz częściej mówi się o tym, że obowiązki domowe dla dzieci to element wychowania we wspólnocie, zaś o dom powinien dbać każdy jego mieszkaniec.
Psychologowie podkreślają, że obowiązki w życiu dziecka są niezbędne. Nie tylko uczą dziecko odpowiedzialności, ale również poczucia sprawczości, a co za tym idzie poczucia własnej wartości, satysfakcji i dumy. Obowiązki powinny być adekwatne do wieku i możliwości dziecka, a pochwała za ich wykonanie powinna być związana nie z rezultatem- efektem (np. idealnie posłane łóżko), ale z wkładem w życie rodziny, staraniami dziecka, wysiłkiem i chęcią pomocy.
Pierwsze obowiązki: kiedy zacząć?
Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Rodzic sam powinien obserwować swoje dziecko i wiedzieć, kiedy jest właściwy moment na wprowadzenie nowych zasad w domu. Obowiązki nie zawsze muszą być trudne czy czasochłonne. Odkładanie zabawek na miejsce po skończonej zabawie to coś, czego można nauczyć już 2-3 latka, a 5-6 latek chętnie podejmie się podlewania kwiatków czy ścierania kurzu w swoim pokoju. Zakres obowiązków, ich natężenie oraz formy egzekwowania muszą być dostosowane do wieku i możliwości dziecka. To kwestia bardzo indywidualna, dlatego nikt nie powie Ci, kiedy i jak zacząć wprowadzać obowiązki do planu tygodnia Twojego dziecka.
Egzekwowanie wykonywania zadań
Ważne jest, aby wykazać się konsekwencją – to pozwala budować autorytet rodzica w oczach dziecka. Rodzic powinien być cierpliwy i dać dziecku przestrzeń na popełnianie błędów. Nie wszystkie zadania będą zawsze wykonane doskonale: łóżko może być nierówno posłane, naczynia niedomyte, a ubrania nieposkładane. Jednak nie należy karać dziecka za błędy, a chwali je za chęci oraz za to, co robi dobrze. To pozwoli mu czuć się docenionym i nie zniechęcać się do wykonywanych zadań. Nagrodą za wypełnienie obowiązków powinna być pochwała i okazanie aprobaty, a nie nowa zabawka. Prezenty nie są dobrym pomysłem: dziecko, które jest nagradzane w ten sposób może łatwo popaść w tryb zadaniowy i dopełniać swoich obowiązków tylko dlatego, że będzie na nie czekać nagroda.
Korzyści płynące z posiadania obowiązków przez dziecko:
Oto katalog przykładowych obowiązków, jakie mogą mieć dzieci:
Obowiązki domowe 3-latka
Trzylatek bardzo chętnie włącza się w proste prace domowe. Jest jeszcze mały i czasami niezdarny, ale może pomagać rodzicom. Pozwólmy trzylatkowi na:
Obowiązki domowe 4-, 5-latka
Dziecko w tym wieku może już swobodnie uczestniczyć w życiu rodziny. Oprócz czynności wykonywanych przez młodsze dzieci może również:
Obowiązki domowe 6-latka
Sześciolatek chodzi już do szkoły lub do zerówki w przedszkolu, jest więc u progu edukacji. Szkoła zaś wymusza większą samodzielność i odpowiedzialność. Warto więc dać dziecku większe pole do popisu. Maluch w wieku sześciu lat może:
Obowiązki domowe 7/8/9-latka
Dziecko w tym wieku ma wiele obowiązków szkolnych, zapewne dużo czasu spędza także poza domem. Nie znaczy to jednak, że nie może pomóc w zadaniach domowych, zwłaszcza że nie zajmują one dużo czasu. Dziecko w tym przedziale wiekowym powinno:
Obowiązki domowe 10/11-latka
Oprócz dotychczasowych obowiązków dziecko może:
Obowiązki domowe nastolatków
Nastolatek może (i powinien!) wykonywać wiele prac w domu, takich jak np.: sprzątanie, gotowanie, zajmowanie się młodszym rodzeństwem, pracowanie w ogródku, mycie samochodu czy prasowanie ubrań.
Warto pamiętać, że za sumienne wykonywanie obowiązków warto chwalić swą pociechę ( mniejszą lub większą), ale nie należy uzależniać od nich wypłaty kieszonkowego, czy zakupu nowej zabawki, nowego ubrania. |