Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej

Kalendarz Wydarzeń

2024

Czerwiec

So
1
Nd
2
Pn
3
Wt
4
Śr
5
Cz
6
Pt
7
So
8
Nd
9
Pn
10
Wt
11
Śr
12
Cz
13
Pt
14
So
15
Nd
16
Pn
17
Wt
18
Śr
19
Cz
20
Pt
21
So
22
Nd
23
Pn
24
Wt
25
Śr
26
Cz
27
Pt
28
So
29
Nd
30
XVII Ekobiesiada 2024

   W niedzielę 2 czerwca 2024 roku w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury  w Kowalewie Pomorskim odbyła się kolejna edycja „Ekobiesiady”. To wyjątkowe wydarzenie stało się już tradycją w naszej społeczności, przyciągając miłośników ekologii oraz młode talenty z różnych dziedzin. Uczniowie naszej szkoły mieli okazję zaprezentować swoje umiejętności i zaangażowanie w trzech konkursach: kulinarnym, plastycznym oraz mody ekologicznej.

Wyniki konkursów przedstawiają się następująco:

Konkurs kulinarny:

II miejsce: Borys Machałowski (klasa 4) i  Radosław Rossa (klasa 4)

Wyróżnienie: Wiktoria Gąsiecka (klasa 5) i Ania Dąbrowska (klasa 5)

Konkurs plastyczny

 III miejsce: Lena Nowak (klasa IV)

Konkurs mody ekologicznej

Wyróżnienie:  Julia Samplacka (klasa VI)

Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursów.

Rok szkolny 2023/2024 z Januszem Korczakiem
Współzawodnictwo i radość sportu

   W miniony wtorek tj. 05.06.br na Centrum Rekreacji i Sportu w Kowalewie Pomorskim, odbyły się emocjonujące zawody sportowe w trójboju lekkoatletycznym, w których uczestniczyli uczniowie klasy IV naszej szkoły. To był dzień pełen ekscytacji, rywalizacji i radości z uprawiania sportu.

   Trójbój lekkoatletyczny składał się z trzech konkurencji: biegu na 60 metrów, skoku w dal oraz rzutu piłeczką palantową. Dla wielu uczniów była to pierwsza okazja do sprawdzenia swoich umiejętności w tych dyscyplinach i poczucia atmosfery rywalizacji.

   Początkowo panowało napięcie, gdyż wszyscy uczestnicy dążyli do osiągnięcia jak najlepszych wyników. Bieg na 60 metrów był momentem, w którym każdy uczestnik mógł pokazać swoją szybkość i determinację. Widząc ich sprintujących po torze, można było dostrzec poświęcenie i zaangażowanie w każdym kroku.

   Następnie przyszła kolej na skok w dal. Uczniowie wykazywali się nie tylko siłą, ale także techniką, starając się osiągnąć jak największy zasięg skoku. Niektórzy z nich zdumiewali swoimi zdolnościami, osiągając imponujące odległości.

   Trzecia konkurencja, czyli rzut piłeczką palantową, sprawiała uczestnikom wiele radości. Choć może wydawać się łatwa, wymaga precyzji i siły, aby piłeczkę rzucić jak najdalej. Uczniowie z determinacją podchodzili do linii rzutu, starając się pobić swoje własne rekordy.

   Po zakończeniu wszystkich konkurencji uczestnicy czekali z niecierpliwością na ogłoszenie wyników. Ostatecznie, każdy z nich był zwycięzcą, gdyż ważniejsze od zajętego miejsca było uczestnictwo, wysiłek i duma z własnych osiągnięć. Reprezentacja dziewcząt zajęła trzecie miejsce a chłopcy stopień wyżej.

To był niezapomniany dzień pełen sportowych emocji i pozytywnych doświadczeń dla uczniów klasy IV. Niezależnie od wyników wszyscy uczestnicy zakończyli zawody z uśmiechem na twarzy i poczuciem dumy z własnych osiągnięć. Dla wielu z nich było to nie tylko sportowe wyzwanie, ale także doskonała okazja do budowania przyjaźni i wspólnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.

NIEZWYKŁE SPOTKANIE Z MAMĄ ARTURA I DAMIANA

   05. 06. 2024 r. przedszkolaki z oddziałów przedszkolnych „Krasnale” i „Misie” miały wyjątkowy dzień! Odwiedziła nas mama Artura i Damiana, która opowiedziała nam o swojej niezwykłej pracy w hodowli ślimaków i przywiozła ze sobą kilka swoich małych podopiecznych. Dzieci były bardzo podekscytowane i nie mogły się doczekać, aby zobaczyć te małe stworzonka z bliska. Było to fascynujące spotkanie pełne śmiechu, ciekawostek i nowych doświadczeń. 

   Pani Paulina wprowadziła dzieci w świat ślimaków. Opowiedziała o różnych ich rodzajach. Dzieci dowiedziały się, że ślimaki mają muszelki, które chronią je przed niebezpieczeństwami oraz potrafią przenosić ciężary kilka razy większe od ich własnej wagi. Każde dziecko mogło z bliska obejrzeć, jak wygląda muszla ślimaka. Następnie dzieci wykazały się dużą wiedzą na temat pożywienia ślimaków. Pani Paulina opowiedziała również o tym, jak dbać o ślimaki w hodowli. Przedszkolaki dowiedziały się, że ślimaki potrzebują specjalnych warunków do życia – muszą mieć odpowiednią wilgotność i temperaturę. Podczas hodowli regularnie spryskuje się terraria wodą, aby ślimaki czuły się najlepiej. Jednym z najbardziej fascynujących momentów było opowiadanie o rozmnażaniu ślimaków. Pani Paulina pokazała dzieciom, białe jajeczka ślimaków i wyjaśniła, że po kilku tygodniach z jajeczek wylęgają się maleńkie ślimaki. Przedszkolaki były zachwycone, gdy mogły zobaczyć małe ślimaczki, które dopiero co się wykluły. 

   Dzieci dowiedziały się również dlaczego ludzie hodują ślimaki. Nasz gość wyjaśnił dzieciom, że mięsko ślimaków jest przysmakiem w niektórych krajach, a ich śluz jest wykorzystywany w kosmetykach, które pomagają skórze być zdrową i piękną. Dzieci były zachwycone, że te małe stworzonka mogą mieć wiele zastosowań. 

   Na koniec wydarzenia, nie zabrakło obcowania z literaturą. Pani Paulina przeczytała dzieciom opowiadanie o ślimaku Tadeuszu, które bardzo spodobało się dzieciom i naszemu misiowi Tulisiowi, który zawsze uczestniczy razem z nami w spotkaniach czytelniczych. 

   To było niesamowite spotkanie pełne nowych odkryć i wrażeń. Przedszkolaki nie tylko dowiedziały się wiele o ślimakach, ale także odkryły radość płynącą z czytania książek i poznawania świata przyrody. Z pewnością będą długo wspominać wizytę pani Pauliny. Kto wie, może w przyszłości ktoś z nich zostanie hodowcą ślimaków!

Wycieczka klasy VII do Lublina

   W czwartek, 6-go czerwca, klasa VII wybrała się na długo wyczekiwaną dwudniową wycieczkę do Lublina. Wczesnym rankiem, kiedy było jeszcze ciemno, uczniowie spotkali się na Dworcu Głównym PKP w Toruniu, skąd odjeżdżał pociąg pośpieszny do Lublina. Pociąg rzeczywiście okazał się bardzo szybki i już po czterech godzinach szczęśliwi wysiedliśmy na dworcu w Lublinie. W bardzo miłych i optymistycznych nastrojach ruszyliśmy do hotelu, nawet padający letni deszcz nie popsuł nam humorów. Po dotarciu do hotelu czekała już na nas przemiła pani przewodnik, p. Ania, która zabrała nas na spacer po starówce miasta. W słonecznej aurze zwiedziliśmy Wzgórze Zamkowe z Zamkiem Lubelskim, Bramę Grodzką, Bazylikę Dominikanów, Rynek, Trybunał Koronny, Archikatedrę, Bramę Krakowską, Nowy Ratusz i Plac Litewski. By zobaczyć cała panoramę miasta wspięliśmy się przez 107 schodów Baszty Gotyckiej. Warto było, bo widoki były niesamowite.

   Po tak intensywnym zwiedzaniu udaliśmy się na obiad. Nasyceni i ciągle w dobrych nastrojach udaliśmy się do hotelu, by nieco odpocząć i odświeżyć się. Po południu udaliśmy się do Centrum Spotkań Kultur. I tu weszliśmy na taras widokowy na dachu budynku, gdzie zaskoczył nas zielony dach z krzewami i kwiecistą łąką. Postanowiliśmy odwiedzić także Ogród Saski. Po takim późno popołudniowym spacerze udaliśmy się na kolację, którą sami sobie przygotowaliśmy. Okazało się, że dzień był bardzo aktywny, a my zrobiliśmy ponad 20 tysięcy kroków. To dobry wyczyn. Zmęczeni, ale zadowoleni udaliśmy się na nocny odpoczynek. Oczywiście przed snem ploteczki były obowiązkowe.

   Następnego dnia pobudka była wczesnym rankiem, gdyż dzień zaplanowany był także bardzo aktywnie. Tuż po śniadaniu, które przygotowaliśmy samodzielnie, udaliśmy się na przejażdżkę trolejbusem ( to taka krzyżówka tramwaju i autobusu). Nigdy nie jeździliśmy takim środkiem komunikacji, więc była to dla nas wielka frajda. Okazało się, że jedziemy na Majdanek- obóz koncentracyjny i zagłady w czasie II wojny światowej. Na miejscu czekała na nas p. Ania, przewodniczka, która zaprosiła nas na czterogodzinny spacer po muzeum. W tym czasie opowiedziała nam o tym,  co wydarzyło się za murami Majdanku w latach 1942- 1945. To była bardzo ważna lekcja historii.

   Po zwiedzeniu Majdanka udaliśmy się trolejbusem do centrum miasta, gdzie zjedliśmy pyszny obiad. Po posiłku mieliśmy czas na zakupienie pamiątek, zjedzenie lodów i ochłodę przy multimedialnej fontannie.  Czas bardzo szybko nam minął i musieliśmy udać się na dworzec w Lublinie na pociąg powrotny. I tym razem pociąg bardzo szybko przetransportował nas i tuż przed godziną 23-cią przyjechaliśmy na Dworzec Główny PKP w Toruniu.

            To był bardzo fajny i owocny w nową wiedzę czas. Już planujemy kolejną wycieczkę.

Pszczoły – owady ważne w naszym życiu

   Pszczoły są ważnym elementem przyrody, mającym wpływ na życie roślin, zwierząt i nasze. Dla podkreślenia ich ważności i zwrócenia uwagi na ich role, w naszej szkole odbyła się kolejna już edycja Szkolnego Konkursu Plastycznego pt. „Chronimy pszczoły”. Konkurs organizowany przez nauczycielki szkoły: p. Mirosławę Adamczyk, p. Justynę Lech i p. Małgorzatę Szczepańską-Zillmann miał na celu wzbogacenie wiedzy na temat szeroko rozumianej tematyki pszczelarskiej, rozbudzenie zainteresowania otaczającym światem przyrody oraz motywowanie uczniów do rozwijania pasji ekologicznych i artystycznych. Skierowany był do dzieci z oddziałów przedszkolnych oraz uczniów klas 1- 3. Zadanie konkursowe dla najmłodszych dzieci polegało na narysowaniu kredką pastelową rysunku przedstawiającego pszczoły, natomiast zadaniem uczniów klas 1-3 było wykonanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem materiałów ekologicznych. Komisja konkursowa biorąc pod uwagę: samodzielność, pomysłowość, kreatywność i staranność wyłoniła zwycięzców w każdej kategorii.

   W kategorii przedszkolnej zwycięzcami konkursy zostały: Maria Podporska I miejsce, Antonina Rumińska i Alicja Rumińska ex aequo II miejsce, Marcelina Horodeczna – III miejsce. Wyróżnienie trafiło  do Marzeny Sekuły. 

   W kategorii klas 1-3 I miejsce otrzymała praca Alicji Kasprowicz z klasy II. Prace Franciszka Midury i Amelii Stopyry (oboje z klasy II) zajęły ex aequo miejsce II, natomiast miejsce III zajęła praca Adeli Pisarek z klasy I. Wyróżnienie przyznano Jakubowi Rak z klasy II.

     Każdy uczestnik konkursu otrzymał słodki upominek, natomiast zwycięzcy dyplomy i nagrody ufundowane przez szkołę i organizatorki konkursu.

    Wszystkim dzieciom dziękujemy za udział w konkursie i zachęcamy do rozwijania swoich zainteresowań.

Wizyta pielęgniarki

W dniu 12.06.2024r. dzieci z oddziału przedszkolnego grupy Misie odwiedziła pielęgniarka szkolna- p. Mariola. Podczas spotkania dzieci miały okazję wzbogacić i utrwalić swoje wiadomości na temat sposobów dbania o zdrowie.

Pani Pielęgniarka przypomniała dzieciom, jak należy właściwie się odżywiać, jak ważne dla zdrowia jest spożywanie zdrowych produktów, owoców i warzyw. Szczególną uwagę zwróciła na ilość spożywanych posiłków w ciągu dnia oraz na czas pomiędzy nimi. Podkreśliła również, jak ważne dla organizmu jest picie wody oraz codzienna aktywność ruchowa. Wspólnie omówiliśmy piramidę zdrowego żywienia oraz jakie produkty i w jakich ilościach powinny się znaleźć w naszym codziennym jadłospisie. Dzieci zostały uświadomione, jak istotną rolę w naszym życiu odgrywa zdrowa, zbilansowana dieta. Przedszkolaki nie tylko słuchały, ale również chętnie dzieliły się same swoją wiedzą i doświadczeniem.

Serdecznie dziękujemy naszemu gościowi za wizytę oraz za poświęcony czas.

Wizyta pielęgniarki

Podsumowanie III edycji programu grantowego „Rosnę z matematyką”

   Nauczycielki wychowania przedszkolnego ze Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Wielkim Rychnowie p. Iwona Kuchnicka oraz p. Mirosława Adamczyk w roku szkolnym 2023/2024 realizowały swój autorski projekt pt.: „Dary natury znamy, MATEMATYKĘ z nimi uwielbiamy”, który otrzymał dofinansowanie w III edycji programu grantowego „Rosnę z matematyką”. Program organizowany był przez Fundację mBanku we współpracy z Fundacją Dobra Sieć, który skierowany był do przedszkoli, szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi, organizacji pozarządowych i grupy nieformalnych z całego kraju.

   Nasz projekt „Dary natury znamy, MATEMATYKĘ z nimi uwielbiamy” przeznaczony był dla dzieci 3-4 letnich z oddziału przedszkolnego „Krasnale”. Dofinansowanie w wysokości 5000 zł przeznaczyłyśmy na zakup pomocy dydaktycznych, nagród dla dzieci oraz materiałów umożliwiających wprowadzenie najmłodszych w świat nauk ścisłych. 

   Głównym celem naszego projektu był wzrost kompetencji matematycznych i społecznych wśród przedszkolaków, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych dzieci dzięki podejmowaniu różnorodnych działań matematycznych z wykorzystaniem darów natury w toku zabawy.

   Realizację projektu rozpoczęłyśmy od rodzinnego konkursu na maskotkę projektową, pt.: „Matematyczna Eko-maskotka”, wykonaną z darów natury. Prace wykonane przez naszych przedszkolaków okazały się bardzo pomysłowe i wyjątkowe. Wszyscy uczestnicy wykazali się niezwykłą kreatywnością, w związku z czym, każda praca została nagrodzona i wyróżniona.

   W czasie kolejnych zajęć, za pomocą metody burzy mózgów, przedszkolaki próbowały znaleźć odpowiedź na pytanie: „Co to jest matematyka?”. Odpowiedzi były przeróżne, ale ustaliliśmy, że matematyka to dziedzina w której  m.in.: liczymy, mierzymy, poznajemy figury geometryczne, ważymy, czy wykonujemy różne działania matematyczne.

   Kolejny cykl spotkań poświęcony był zagadnieniom orientacji w przestrzeni. Dzieci z wielkim zapałem ćwiczyły rozróżnianie kierunków. Wielką podpowiedzią w określeniu strony prawej i lewej była frotka założona podczas każdych zajęć, na lewej ręce dziecka. Dzieci utrwalały ćwiczenia za pomocą piosenek, maty do kodowania oraz kratownicy na kartce papieru. W ramach podsumowania tematu, udaliśmy się na spacer w celu poszukiwania ukrytego skarbu. Po prawidłowym wykonaniu serii zadań, przedszkolakom udało się znaleźć skarb, który był słodką niespodzianką.

   Podczas obchodów Światowego Dnia Matematyki odbyły się warsztaty rodzinne. Na początku dzieci dowiedziały się, że matematyka ma swoje święto. Nasza sala zamieniła się w krainę stacji zadaniowych, pełną figur geometrycznych, znaków i liczb. Dla dzieci i ich bliskich przygotowane były różne matematyczne zabawy. Z pomocą muzyki dzieci doskonaliły orientację przestrzenną, kształtowały świadomość schematu własnego ciała, rozpoznawały kolory i ćwiczyły liczenie. Podczas zadań przy poszczególnych stacjach, dary natury takie jak: kasztany, szyszki, żołędzie czy orzechy pomogły przedszkolakom w przeliczaniu i układaniu rytmów. Oprócz tego, dzieci tworzyły kompozycje z patyczków, rozpoznawały kolory i figury geometryczne, klasyfikowały i segregowały. Zabawy te pomogły również w rozwijaniu spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej, a wszystko z matematyką i muzyką w tle. Podczas przygotowanego poczęstunku, rodzice i dziadkowie mogli również zapoznać się z teoretycznymi zagadnieniami edukacji matematycznej w przedszkolu. Została przygotowana tablica z pomysłami na ciekawe zabawy matematyczne, w które można bawić się z dziećmi w domu, na spacerze i w różnych sytuacjach z życia codziennego. Oprócz tego każda rodzina otrzymała propozycję gry matematycznej, w celu rozwijania kompetencji matematycznych w domu, jak i celebrowania więzi rodzinnych i wspólnych chwil spędzanych z najbliższymi. 

   Następnym działaniem było wprowadzenie dzieci w świat rytmów. Regularności i różnorodne prawidłowości obecne w matematyce są ważnym zagadnieniem. Umiejętność ich dostrzegania i wykorzystywania ułatwia bowiem bardzo uczenie się, zapamiętywanie różnych faktów i rozwiązywanie zadań. Nie obyło się od warsztatów matematyczno-przyrodniczych w naszej szkolenej eko-pracowni, podczas których towarzyszył nam doradca metodyczny ds. matematyki – p. A. Szymczak. Głównym celem zajęć było: dostrzeganie regularności, wychwytywanie powtarzających się układów oraz kontynuowanie ich, a także kształtowanie dziecięcych kompetencji w zakresie rytmicznej organizacji czasu. Na początku dzieci utrwalały układanie rytmów z darów natury i plastikowych nakrętek. Następnie, podczas doświadczenia z wykorzystaniem latarki i globusa dowiedziały się, kiedy i dlaczego na niebie świeci słońce, a potem pojawia księżyc.

   Podczas kształtowania umiejętności liczenia, w kolejnym bloku zajęć, dzieci wykonywały szereg ćwiczeń sprzyjających wypracowaniu umiejętności prawidłowego przeliczania w zakresie 0-10 i powyżej. Wśród tych etapów znalazło się m.in. szacowanie, liczenie na palcach, doliczanie i odliczanie. Działaniem podsumowującym było samodzielne zrobienie przez dzieci liczydła. 

   Zwieńczeniem projektu było wykonanie przez dzieci lapbooków matematycznych tj. książeczek z matematycznymi łamigłówkami, które dzieci samodzielnie przygotowały i rozwiązywały. Lapbooki, to doskonałe narzędzie do nauki, ponieważ łączy elementy zabawy, kreatywności i edukacji zarazem. Dzieci miały możliwość ozdabiania i personalizowania swoich lapbooków, co sprawiło, że nauka stała się bardziej angażująca.

   Podczas realizacji projektu nie obyło się również bez szkoleń przeznaczonych dla rodziców naszych przedszkolaków, jak i nauczycieli. Pozwoliły one na rozwijanie umiejętności dydaktycznych oraz dostarczyły narzędzi i wiedzy, które przyczyniły się do rozwoju matematycznego wśród dzieci.

   Projekt realizowany był od początku lutego 2024 r. do końca maja 2024 r. Podsumowując, wszystkie zadania, z którymi dzieci wyśmienicie sobie radziły, utwierdziły ich w tym, że matematyka może być ciekawa i przyjemna, a wykonywanie różnorodnych zadań sprawiło wszystkim wiele radości. 

 

Koordynator projektu: I. Kuchnicka

Autorzy projektu:  I. Kuchnicka, M. Adamczyk

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.