PODSUMOWANIE PROJEKTU „GRAMY W ZIELONE” EDYCJA 2023/2024
,,Mamy tylko jedną Ziemię,
a jej przyszłość zależy od każdego,
na pozór niewielkiego, ludzkiego działania,
zależy od każdego z nas.’’
cyt. Florian Plit
W roku szkolnym 2023/2024 podobnie jak w ubiegłym roku, w naszych oddziałach przedszkolnych, pod kierunkiem wychowawczyń: p. Mirosławy Adamczyk, p. Iwony Kuchnickiej i p. Małgorzaty Potorskiej realizowany był ogólnopolski projekt ekologiczny pt.: „Gramy w zielone”. Projekt miał charakter całoroczny. Aby uzyskać certyfikat musieliśmy wykonać szereg zadań przewidzianych w regulaminie. Wszystkie zaplanowane zadania udało nam się zrealizować. Celem projektu było między innymi: zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony środowiska naturalnego; budzenie wrażliwości na piękno otaczającej nas przyrody; tworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą i dokonywania obserwacji zjawisk przyrodniczych występujących w różnych porach roku.
Zagadnienia i problemy dotyczące środowiska i ekologii zawsze były przedszkolakom bardzo bliskie. Dzięki wspólnej pracy dowiedzieliśmy się, jak można pomagać przyrodzie i jak tę wiedzę podawać dalej.
Już we wrześniu przedszkolaki czynnie włączyły się do akcji „Sprzątanie świata”, później dzieci prowadziły obserwacje zmian w przyrodzie, jakie dokonywały się wraz z następowaniem kolejnych pór roku. W klasach pojawiały się kąciki przyrodnicze ze skarbami jesieni, zimy, wiosny i lata. Podczas zajęć wychowania przedszkolnego odbywały się również zabawy badawcze i eksperymenty, które wzbudzały duże zainteresowanie wśród dzieci. Dużym zainteresowaniem cieszyły się obchody świąt nietypowych takich jak np.: Dzień Jabłka, Dzień Drzewa, Dzień Kota. W starszej grupie zorganizowane zostały warsztaty, podczas których dzieci dowiedziały się o pozytywnych walorach warzyw i wykonały eko-śniadanie - zdrowe kanapki. Zimą najmłodsi stworzyli kodeks dokarmiania ptaków i urządziły skrzydlatym przyjaciołom „ptasią stołówkę”. Kolejnym działaniem w ramach realizacji projektu były obchody Pierwszego Dnia Wiosny. Każda grupa przedszkolaków założyła swój własny ogródek w kąciku przyrodniczym i obserwowała na bieżąco zmiany, które tam zachodziły. W kwietniu z kolei, przy okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi, przedszkolaki udały się na zajęcia terenowe, podczas których poszukiwały skarbów ziemi, a także zastanawiały się, co zrobić, by uszczęśliwić naszą planetę. Uczestniczyły także w zajęciach dotyczących takich zagadnień jak: potrafię segregować śmieci, po co segregować śmieci i jak ograniczyć używanie plastiku. Dzięki zaangażowaniu rodziców dzieci uczestniczyły w spotkaniu z leśniczym i warsztatach w szkolnej eko-pracowni. Dzieci poznawały również sekrety zdrowego stylu życia, np. biorąc udział w zajęciach sportowych, czy spotkaniu z panią pielęgniarką. Równie ciekawym zadaniem było zorganizowanie ekologicznej ścieżki sensorycznej oraz wykonanie choinki z darów natury. Przez cały rok i młodsi, i starsi brali też udział w zbiórce nakrętek, baterii oraz elektroodpadów. Za aktywną postawę podczas realizacji zadań projektowych otrzymaliśmy od organizatorów certyfikaty uczestnictwa.
Mamy nadzieję, że dzięki podejmowanym działaniom młode pokolenie odpowiednio zadba o przyszłość naszej planety i będzie żyło w zgodzie z przyrodą i samym sobą – poznawało jej piękno, szanowało prawa nią rządzące i chroniło od degradacji.