Mały Miś wśród Krasnali
Już kolejny rok z rzędu nasze „Krasnale” uczestniczyły w realizacji Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. Jego głównym celem było rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi w całej Polsce i za granicą.
Cele szczegółowe :
- zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
- tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
- wprowadzenie dziecka w świat literatury;
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;
- przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
- propagowanie praw dziecka;
- kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
- rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci;
- rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;
- kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;
- włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;
- promocja placówki oświatowej;
- rozwijanie współpracy między nauczycielami;
- kształcenie na odległość.
Od września 2023 r. do maja 2024 r. zrealizowaliśmy następujące moduły projektu:
- Czytamy razem z Małym Misiem
- Misiowa wyspa talentów
- Logorytmiczne misiowanki
- Misiowy zabawnik międzypokoleniowy
- Mały Miś uczy wrażliwości
1. Czytamy razem z Małym Misiem
Całą akcję rozpoczęliśmy w połowie września 2023 roku. Zaczęliśmy od poinformowania rodziców o tym, jak ważne jest codzienne czytanie dzieciom. Na zajęciach dzieci poznały historię Bruna – misia, który jako pierwszy zaczął wędrować do domów dzieci, by wspólnie z nimi posłuchać ciekawych opowieści. Naszym pomocnikiem był Miś Tuliś, który zagościł w kąciku czytelniczym, a jego zdjęcie przez kolejne miesiące podróżowało po domach dzieci. Zgodnie z regulaminem projektu, miś zaopatrzony został
w dziennik podróży, w którym rodzice wpisywali tytuł przeczytanego utworu, a dzieci wykonywały pamiątkowy rysunek. Powstał w ten sposób piękny i kolorowy album. Odwiedziło nas również kilku zaproszonych gości, którzy czytali dzieciom literaturę dziecięcą.
2. Misiowa wyspa talentów
W trakcie realizacji modułu dzieci poszukiwały wraz z Małym Misiem swoich mocnych stron oraz wzmacniały poczucie własnej wartości. Dowiedziały się, że każdy ma swój talent. Dzięki opowiadaniom odbyły podróż po sali zamienionej w Wyspę Talentów, gdzie czekały na nie zadania dostosowane do ich wieku i możliwości. Talenty i zainteresowania dzieci zostały przedstawione jako skarby, które należy odkryć i rozwijać. Do realizacji modułu zaangażowali się nauczyciele-specjaliści zatrudnieni w przedszkolu.
3. Logorytmiczne misiowanki
Dzieci uczestniczyły w zajęciach logorytmicznych, które przyczyniły się do poprawy koordynacji ruchowej, zwiększenia wrażliwości muzycznej i poczucia rytmu oraz wpłynęły na rozwój społeczny i umiejętności pracy w grupie.
4. Misiowy zabawnik międzypokoleniowy
Dzieci wraz Małym Misiem zaprosiły do przedszkola rodziców celem stworzenia międzypokoleniowego zabawownika. Swoje zabawy z dzieciństwa przedstawiła nam mama Nikodema. Następnie stworzyliśmy zabawownik, który zawiera zbiór zabaw, w które bawili się rodzice i dziadkowie, kiedy byli mali. Nie obyło się od „przetestowania” zaproponowanych zabaw przez dzieci.
5. Mały Miś uczy wrażliwości
Mały Miś zaproponował dzieciom zabawy uwrażliwiające je na problemy osób niepełnosprawnych, kształtujące postawy tolerancji, akceptacji, wrażliwości i gotowości służenia pomocą. Dzięki uczestnictwu w Dniu Kolorowej Skarpetki oraz Światowym Dniu Świadomości Autyzmu nauczyciele przyczynili się do kształtowania u przedszkolaków właściwych postaw prospołecznych oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach, chętnie brały udział w przygotowanych zabawach, wykonywały własne prace. Projekt cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem i sympatią ze strony dzieci. Udział w nim przyniósł wiele korzyści. Między innymi rozbudził u dzieci pasję do słuchania czytanych bajek i opowiadań, ale także przyczynił się do kształtowania u dzieci postawy otwartości na świat. Aktywna realizacja 5 modułów projektu zakończonych imiennych certyfikatem dla nauczyciela, pozwoliła również uzyskać naszej szkole ,,Certyfikat Wzorowej Placówki”. Bardzo dziękujemy wszystkim gościom, którzy zechcieli wziąć udział w spotkaniach czytelniczych z przedszkolakami.