Podsumowanie III edycji programu grantowego „Rosnę z matematyką”
Nauczycielki wychowania przedszkolnego ze Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Wielkim Rychnowie p. Iwona Kuchnicka oraz p. Mirosława Adamczyk w roku szkolnym 2023/2024 realizowały swój autorski projekt pt.: „Dary natury znamy, MATEMATYKĘ z nimi uwielbiamy”, który otrzymał dofinansowanie w III edycji programu grantowego „Rosnę z matematyką”. Program organizowany był przez Fundację mBanku we współpracy z Fundacją Dobra Sieć, który skierowany był do przedszkoli, szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi, organizacji pozarządowych i grupy nieformalnych z całego kraju.
Nasz projekt „Dary natury znamy, MATEMATYKĘ z nimi uwielbiamy” przeznaczony był dla dzieci 3-4 letnich z oddziału przedszkolnego „Krasnale”. Dofinansowanie w wysokości 5000 zł przeznaczyłyśmy na zakup pomocy dydaktycznych, nagród dla dzieci oraz materiałów umożliwiających wprowadzenie najmłodszych w świat nauk ścisłych.
Głównym celem naszego projektu był wzrost kompetencji matematycznych i społecznych wśród przedszkolaków, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych dzieci dzięki podejmowaniu różnorodnych działań matematycznych z wykorzystaniem darów natury w toku zabawy.
Realizację projektu rozpoczęłyśmy od rodzinnego konkursu na maskotkę projektową, pt.: „Matematyczna Eko-maskotka”, wykonaną z darów natury. Prace wykonane przez naszych przedszkolaków okazały się bardzo pomysłowe i wyjątkowe. Wszyscy uczestnicy wykazali się niezwykłą kreatywnością, w związku z czym, każda praca została nagrodzona i wyróżniona.
W czasie kolejnych zajęć, za pomocą metody burzy mózgów, przedszkolaki próbowały znaleźć odpowiedź na pytanie: „Co to jest matematyka?”. Odpowiedzi były przeróżne, ale ustaliliśmy, że matematyka to dziedzina w której m.in.: liczymy, mierzymy, poznajemy figury geometryczne, ważymy, czy wykonujemy różne działania matematyczne.
Kolejny cykl spotkań poświęcony był zagadnieniom orientacji w przestrzeni. Dzieci z wielkim zapałem ćwiczyły rozróżnianie kierunków. Wielką podpowiedzią w określeniu strony prawej i lewej była frotka założona podczas każdych zajęć, na lewej ręce dziecka. Dzieci utrwalały ćwiczenia za pomocą piosenek, maty do kodowania oraz kratownicy na kartce papieru. W ramach podsumowania tematu, udaliśmy się na spacer w celu poszukiwania ukrytego skarbu. Po prawidłowym wykonaniu serii zadań, przedszkolakom udało się znaleźć skarb, który był słodką niespodzianką.
Podczas obchodów Światowego Dnia Matematyki odbyły się warsztaty rodzinne. Na początku dzieci dowiedziały się, że matematyka ma swoje święto. Nasza sala zamieniła się w krainę stacji zadaniowych, pełną figur geometrycznych, znaków i liczb. Dla dzieci i ich bliskich przygotowane były różne matematyczne zabawy. Z pomocą muzyki dzieci doskonaliły orientację przestrzenną, kształtowały świadomość schematu własnego ciała, rozpoznawały kolory i ćwiczyły liczenie. Podczas zadań przy poszczególnych stacjach, dary natury takie jak: kasztany, szyszki, żołędzie czy orzechy pomogły przedszkolakom w przeliczaniu i układaniu rytmów. Oprócz tego, dzieci tworzyły kompozycje z patyczków, rozpoznawały kolory i figury geometryczne, klasyfikowały i segregowały. Zabawy te pomogły również w rozwijaniu spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej, a wszystko z matematyką i muzyką w tle. Podczas przygotowanego poczęstunku, rodzice i dziadkowie mogli również zapoznać się z teoretycznymi zagadnieniami edukacji matematycznej w przedszkolu. Została przygotowana tablica z pomysłami na ciekawe zabawy matematyczne, w które można bawić się z dziećmi w domu, na spacerze i w różnych sytuacjach z życia codziennego. Oprócz tego każda rodzina otrzymała propozycję gry matematycznej, w celu rozwijania kompetencji matematycznych w domu, jak i celebrowania więzi rodzinnych i wspólnych chwil spędzanych z najbliższymi.
Następnym działaniem było wprowadzenie dzieci w świat rytmów. Regularności i różnorodne prawidłowości obecne w matematyce są ważnym zagadnieniem. Umiejętność ich dostrzegania i wykorzystywania ułatwia bowiem bardzo uczenie się, zapamiętywanie różnych faktów i rozwiązywanie zadań. Nie obyło się od warsztatów matematyczno-przyrodniczych w naszej szkolenej eko-pracowni, podczas których towarzyszył nam doradca metodyczny ds. matematyki – p. A. Szymczak. Głównym celem zajęć było: dostrzeganie regularności, wychwytywanie powtarzających się układów oraz kontynuowanie ich, a także kształtowanie dziecięcych kompetencji w zakresie rytmicznej organizacji czasu. Na początku dzieci utrwalały układanie rytmów z darów natury i plastikowych nakrętek. Następnie, podczas doświadczenia z wykorzystaniem latarki i globusa dowiedziały się, kiedy i dlaczego na niebie świeci słońce, a potem pojawia księżyc.
Podczas kształtowania umiejętności liczenia, w kolejnym bloku zajęć, dzieci wykonywały szereg ćwiczeń sprzyjających wypracowaniu umiejętności prawidłowego przeliczania w zakresie 0-10 i powyżej. Wśród tych etapów znalazło się m.in. szacowanie, liczenie na palcach, doliczanie i odliczanie. Działaniem podsumowującym było samodzielne zrobienie przez dzieci liczydła.
Zwieńczeniem projektu było wykonanie przez dzieci lapbooków matematycznych tj. książeczek z matematycznymi łamigłówkami, które dzieci samodzielnie przygotowały i rozwiązywały. Lapbooki, to doskonałe narzędzie do nauki, ponieważ łączy elementy zabawy, kreatywności i edukacji zarazem. Dzieci miały możliwość ozdabiania i personalizowania swoich lapbooków, co sprawiło, że nauka stała się bardziej angażująca.
Podczas realizacji projektu nie obyło się również bez szkoleń przeznaczonych dla rodziców naszych przedszkolaków, jak i nauczycieli. Pozwoliły one na rozwijanie umiejętności dydaktycznych oraz dostarczyły narzędzi i wiedzy, które przyczyniły się do rozwoju matematycznego wśród dzieci.
Projekt realizowany był od początku lutego 2024 r. do końca maja 2024 r. Podsumowując, wszystkie zadania, z którymi dzieci wyśmienicie sobie radziły, utwierdziły ich w tym, że matematyka może być ciekawa i przyjemna, a wykonywanie różnorodnych zadań sprawiło wszystkim wiele radości.
Koordynator projektu: I. Kuchnicka
Autorzy projektu: I. Kuchnicka, M. Adamczyk